– vilket utrymme finns?
I 28 § förvaltningslagen finns numera ett utrymme för automatiserat beslutsfattande, som tidigare inte funnits. I detta avseende innebär den nuvarande förvaltningslagen en stor förändring jämfört med den tidigare regleringen. Frågor om automatiserat beslutsfattande aktualiserar dels frågor om skydd för enskildas rättigheter vad gäller kartläggning/personlig integritet, frågor om dataskydd, liksom i vissa avseenden diskrimineringsskydd.
I denna kurs behandlas de rättsliga förutsättningarna och vilka krav som finns i förhållande till det automatiserade beslutsfattande. En sida av automatiserat beslutsfattande som inte behandlats närmare är i vilken utsträckning som utredningsarbete i olika hänseenden kan automatiseras utan att det därför kommer att stå i strid med förvaltningsrättsliga krav.
I kursen behandlas vad som ses som automatiserat beslutsfattande, d.v.s. frågor om hur omfattande automatiseringen kan vara utan att stå i strid med kraven på legalitet och förutsebarhet, krav på saklighet och opartiskhet vad gäller utredningen och därmed också frågor om tillåtligheten av sådana åtgärder. Frågor om användningen av automatiserade beslut aktualiserar i vissa fall regleringen i EU:s AI Act.
Finns det krav på transparens i förhållande till hur man ska förstå konstitutionella förändringar?
I kursen behandlas ett antal frågor:
- Hur definieras automatiserat beslutsfattande?
- Automatisk bearbetning av givna data
- Självlärande behandling av givna data (AI-modeller)
- Automatiserad ”utredning”
- Självlärande utredning
- Vilka element i beredningen kan automatiseras?
- Finns det element i beredningen som inte får automatiseras?
- Hur förhåller sig automatiska beslut till krav på saklighet, opartiskhet, legalitet och proportionalitet?
Pass 1: Automatiserat beslutsfattande i förvaltningsrätten
– Regler om automatiserat beslutsfattande
Förvaltningslagen
Speciallagstiftning
– Vad är automatiserat beslutsfattande?
Automatisering genom program avseende beslutsfattande
Automatisering av beslut genom självlärande program (t.ex. LLM)
– Vad är automatiserad utredning?
Automatisering av utredningen i förvaltningsärenden
Självlärande program för utredning i förvaltningsärenden
– Andra rättsliga frågor
Frågor om kartläggning av enskilda
Frågor om hantering av persondata
– Vem fattar automatiserade beslut (och spelar det någon roll?)
– EU-rättsliga krav avseende automatiserat beslutsfattande.
Pass 2: Automatiserat utredningsarbete i ljuset av förvaltningsrättsliga krav
– Hur kontrolleras värderingen av materialet
– Vad tillförs utredningen?
Enskildas påståenden som tillförs utredning?
Hur påverkas tredje part?
– Hur säkerställs tillräcklig utredning i sådana fall?
Hur hanteras remissförfaranden?
Hur hanteras kommunikation?
Pass 3: Automatiserat beslutsfattande i ljuset av förvaltningsrättsliga krav
– Hur värderas bevisning?
Betydande frihet att värdera bevisning?
Hur bedöms bevisvärderingen?
– Saklighet och opartiskhet i värdering av bevisningen?
– Finns något krav på mänskliga åtgärder?
Automatiserat beslutsfattande
Beslutsfattande hos en person?
– Krav på automatiserade beslut?
– Hur hanteras frågor om legalitet i automatiserat beslutsfattande?
– Hur hanteras frågor om proportionalitet i betungande åtgärder visavi enskilda i automatiskt beslutsfattande?
Pass 4: Ansvarsregler
– Vem är ansvarig för fel i automatiserade beslut?
– Regelverket
– Standarder för regelverket
Tid:
22 maj 2025 kl 09.30 – 17.00
Registrering och frukost från kl. 09.00
Kursen motsvarar 6,5 undervisningstimmar
Miljömärkt med Green Key
Det går bra att delta på distans via Zoom. Kryssa i alternativet vid anmälan!
Alla jurister, ombud, advokater och företrädare som kan komma i kontakt med denna typ av beslutsfattande, så som: jurister på myndigheter (inklusive kommuner)/tillsynsmyndigheter, advokater som företräder klienter, personer som är ombud i övrigt (t.ex. fackförbund i socialförsäkringsärenden), företrädare för företag/organisationer som berörs av dessa frågor.