Kurs om Ofrivillig misskötsel

Ofrivillig misskötsel

Svåra uppsägningar på grund av:
– Sjukdom (både fysisk och psykisk)
– Samarbetssvårigheter
– Bristande kompetens

Sjukdom, samarbetssvårigheter och bristande kompetens ger stora problem både för de drabbade arbetstagarna och arbetsgivarna. LAS bygger på en stor skyldighet för arbetsgivare att försöka åtgärda misskötsel som arbetstagaren inte ses som ansvarig för, så kallad ofrivillig misskötsel.

Senare praxis har dock gett vissa förändringar. Det blir viktigt att klargöra misskötselns omfång och effekter samt att beakta den intresseavvägning som AD gör vid prövning av uppsägning i dessa fall.

Ofrivillig misskötsel är oftast den svåraste formen av misskötsel att hantera i ett uppsägningsförfarande.

Var går gränsen för hur mycket arbetsgivaren måste försöka åtgärda när det gäller sjukdom, samarbetssvårigheter och bristande kompetens och när är det nog? När föreligger det egentligen saklig grund för uppsägning?

Här får du möjlighet att deltaga i en dag som ger pedagogiska sammanställningar av vad som blir viktigt i en uppsägningsprocess samt klargör den senaste praxisen som kommit från AD.

Sagt av tidigare deltagare: 

5/5

”Flexibel och mkt kunnig!”

Mycket intressant och givande innehåll. Bra att varva ren arbetsrättslig information med både praxis och case, man får på så vis lättare att placera in faktan i ett sammanhang.
Bra genomgång, där föreläsaren kopplar ihop lagstiftning och praxis.
Fantastisk föreläsare, mycket kunnig och pedagogisk. Bra med övningar kombinerat med föreläsningar.
Mycket påläst, kompetent, karismatisk.
Påläst föredragsläsare med stor erfarenhet. Var rädd om henne.
Väldigt kunnig föreläsare! Duktig på att hitta en bra nivå.
Gav påfyllning och hur man skulle kunna tänka kring olika ärenden.>
”Bästa föreläsaren på mycket länge! Så superkunnig och lärde ut på ett pedagogiskt och roligt sätt.”
”Annika var fantastisk! Oerhört intressant med hennes kunskap och erfarenhet från alla olika aspekter”
”Nyttigt att få ”borra” i de frågor som vi hanterar. Har gått den tidigare för ett antal år sedan men ville uppdatera mig.”
”Annikas kompetenta sätt att förmedla kunskaper är så verkligen värdefullt.”
”Väldigt kunnig och behaglig att lyssna på. Bra på att lyssna in och svara på åhörarnas frågor. 
”Bra att kunna få ställa frågor och få svar, inte bara rakt av utan också få hjälp med strategier för hur man kan tänka.”
”Oerhört kunnig”
”Kursmaterialet: Bra att få domar att utgå från när man försöker relatera till sin egen vardag. För övrigt mycket tydligt och informativt.”
 ”Mycket bra! Bra upplägg, pedagogiskt och lagom längd på varje pass”
 ”Bra kursmaterial. Bra exempel på riktiga case. Kom hem med mycket ny kunskap”
”Mycket bra föreläsare, tog sig tid att svara på våra frågor, förklarade väldigt tydligt.”                         
”Kursen överträffade mina förväntningar. Fick med mig verktyg som jag har användning för i min vardag.”
”Hela kursen var mycket lärorik och intressant för mig som ny chef.”
”Strålande pedagog och mycket kunnig, dels gällande AG-sida och AT-sida.”
”En röd tråd igenom hela utbildningen. Erfaren och bra utbildare som blandar från arbetsgivare och arbetstagarsidan.”
”Mycket kunnig och förberedd föreläsare.”
”Intressant, spännande och en MYCKET duktig och pedagogisk föreläsare!!!”
”Klar och tydlig och pedagogisk. Använde bra ord så det öppnade dörrar i tanken.”
”Superduktig, pedagogisk, förtroendeingivande.”
”Kunnig föreläsare intressanta diskussioner. Påfyllning kort och gott.”
”Kunnig, kompetent, engagerande!”

Tid:
24 april 2024 kl 09.30 – 16.30
Registrering från kl. 09.00
Kursen motsvarar 6 undervisningstimmar

Plats
Central Hotel & Konferens
Vasagatan 38, Stockholm
Miljömärkt med Green Key
Det går även bra att delta på distans via Zoom. Kryssa i alternativet vid anmälan!

Kursavgift:
8 900 kr exkl. moms
(Kursavgift med sjukdomsskydd 9 290 kr exkl. moms)

Kursavgiften inkluderar:
Dokumentation, frukost, förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe samt kursintyg.
 
Föreläsare:
Målgrupp:
Chefer, personalansvariga, fackliga företrädare samt övrig HR-personal och jurister som arbetar med dessa frågor
 
Hålltider:
Registrering och frukost 09.00
Kursstart 09.30
Fm-kaffe 10.45 (15 min)
Lunch ca 12.30
Kursstart 13.30
Em-Kaffe 14.45 (15 min)
Kursslut 16.30